WGC Heist

Nieuws


PATIËNTENSTOP

Vanaf 1 mei werken we met een wachtlijst. Je kan je aanmelden voor de wachtlijst.

Indien er een plaats vrij komt, dan nemen wij contact met je op. Klik hier voor meer info


WGC Heist-op-den-berg WERFT AAN

Voor ons centrum in Heist zijn we op zoek naar extra huisartsen. Kijk bij onze vacatures voor meer informatie.


Wij hebben een vacature voor medische secretariaatBekijk hier de vacature.


HUISARTS VAN WACHT EN HUISARTSENWACHTPOST: NIEUW TELEFOONNUMMER

Heb je 's avonds of in het weekend dringend een huisarts nodig, dan kan je terecht bij de huisartsenwachtpost. Vanaf november 2022 moet je de huisartsenwachtpost contacteren op een nieuw telefoonnummer: 1733. Je moet steeds een afspraak maken voor je naar de huisartsenwachtpost kan gaan.


PARKEREN WANNEER JE NAAR HET WIJKGEZONDHEIDSCENTRUM KOMT

Patiënten die een afspraak hebben in het wijkgezondheidscentrum kunnen zich parkeren in de Frans Coeckelbergsstraat. We beschikken zelf maar over enkele parkeerplaatsen op de parking achter het gebouw. Deze voorzien we voor patiënten met een parkeerkaart voor personen met een handicap & voor onze zorgverleners, zodat zij in geval van medische noodsituaties, snel kunnen vertrekken.

LET OP: in de Frans Coeckelbergsstraat geldt een tijdsbeperking en moet je een parkeerschijf leggen.


Een afspraak maken


Ben je ingeschreven in het Wijkgezondheidscentrum van Heist? Maak dan  telefonisch een afspraak met je huisarts.



Telefonisch een afspraak maken kan door ons onthaal te bellen op 015 343 346.


Geen afspraak meer vrij?
Het onthaal is elke werkdag van 8.15 tot 19 uur bereikbaar via 015 343 346. Zij kunnen voor jou nog een afspraak maken.


Enkele tips:
​​​​​​​Een huisbezoek vraag je best aan voor 11 uur.
Kan je omwille van ziekte niet naar school of naar je werk? Kom dan de eerste dag van je ziekte op consultatie met de vraag naar een afwezigheidsattest.
Voor een consultatie bij verpleg
ing, de psycholoog of maatschappelijk werk kan je enkel een afspraak maken na doorverwijzing van één van onze huisartsen.
Contacteer de
 huisarts van wacht of de wachtdienst voor dringende medische problemen buiten de openingsuren.

Kom op tijd op je afspraak. Kan je je afspraak niet nakomen of geraak je niet op tijd in het wijkgezondheidscentrum? Telefoneer dan even.

Zo krijgen andere patiënten de kans om ons te bezoeken.


Nog niet ingeschreven? Lees hier hoe je patiënt kan worden in wijkgezondheidscentrum Heist.

Contact nemen


Wijkgezondheidscentrum Heist
Frans Coeckelbergsstraat 6B
2220 Heist-op-den-Berg
Tel. 015 343 346


E-mail:  heist@wgckempen.be


Vind ons op de kaart van Google Maps.


Openingsuren
Het onthaal van wijkgezondheidscentrum Heist is elke werkdag bereikbaar van 8.15 tot 19 uur op het nummer 015 343 346.

De consultaties starten om 9 uur en eindigen om 19 uur. Je dient steeds een afspraak te maken.

Een afspraak maken doe je zelf online, maar kan ook telefonisch of rechtstreeks bij het onthaal. 


Wens je een huisarts te spreken?
Heb je een korte vraag of wil je de uitslag van een onderzoek weten? Neem contact op met ons onthaal. Zij geven je vraag door aan onze huisartsen, die dan zelf telefonisch contact opnemen met jou.

Op deze manier proberen we het aantal telefoontjes tijdens de consultaties te beperken en zo de huisartsen en andere patiënten niet te storen.

Heb je een suggestie?

Heb je een idee om de werking van het wijkgezondheidscentrum te verbeteren? Laat het ons weten via het onthaal. Zij geven jouw suggesties door aan de centrumcoördinator.


Wil je iets melden of heb je een klacht?

Dan willen je vragen om dit eerst met de zorgverlener te bespreken. Hij of zij kan jouw melding of klacht beluisteren: misschien gaat het over een misverstand dat opgelost of rechtgezet kan worden.

Een gesprek met inzet van alle partijen brengt vaak verheldering. Er kan samen bekeken worden wat haalbaar en wenselijk is.


Klachtenprocedure

Je kan je klacht ook op een klachtenformulier noteren. Je kan dit formulier verkrijgen aan het onthaal. Geef het ingevulde formulier aan een onthaalmedewerker die jouw klacht aan de coördinator bezorgt.

Het wijkgezondheidscentrum verbindt zich ertoe om zo snel mogelijk een gepaste oplossing voor jouw klacht te zoeken.


(Spring terug naar bovenaan de pagina.)

Inschrijven


Woon je in Heist-op-den-Berg, Beerzel of Hulshout-centrum? Dan ben je welkom om je in te schrijven als patiënt in wijkgezondheidscentrum Heist.


Hoe kan ik inschrijven?
Je kan je inschrijven aan het onthaal van het wijkgezondheidscentrum. Je kan gewoon langskomen tijdens onze openingsuren van 8 uur tot 19 uur. Als je vooraf een telefonische afspraak maakt, dan ben je er zeker van dat een onthaalmedewerker tijd heeft om jou meteen in te schrijven.

Bij je inschrijving krijg je eerst meer uitleg over het wijkgezondheidscentrum. Je ondertekent een contract en gaat er mee akkoord om voor alle zorgen van huisarts en verpleging het wijkgezondheidscentrum te consulteren.


Wie kan zich inschrijven?

Iedereen uit Heist-op-den-Berg, Beerzel of Hulshout-centrum kan zich in het wijkgezondheidscentrum inschrijven. Bovendien moet je aangesloten zijn bij een mutualiteit.


Wat moet ik meebrengen bij de inschrijving?
Je identiteitskaart (eID).
Voor minderjarige kinderen breng je de KIDS-ID of een klevertje van het ziekenfonds mee.


Wat moet ik betalen?
De inschrijving is gratis.
Na inschrijving
betaal je niets voor raadplegingen bij of huisbezoeken door volgende zorgverleners van wijkgezondheidscentrum Heist: huisarts - verpleegkundige - maatschappelijk werker - psycholoog


Je betaalt wel voor:

  • medicatie en verzorgingsmateriaal
  • laboratoriumanalyses (zoals bloed, urine, stoelgang)
  • raadplegingen bij een specialist of andere zorgverleners, zoals tandarts buiten het wijkgezondheidscentrum


Opgelet! Als je tijdens de openingsuren van het wijkgezondheidscentrum een andere huisarts of verpleegkundige raadpleegt, dan ontvang je geen terugbetaling van de mutualiteit.


Waarom moet ik me inschrijven?
Als wijkgezondheidscentrum werken we met het forfaitair betalingssysteem. Hierbij is het nodig om je in te schrijven voordat je bij ons op consultatie kan komen.

Klik hier
 om meer te lezen over het forfaitaire betalingssysteem, op de website van de Vereniging van Wijkgezondheidscentra.

Bij inschrijving teken je een overeenkomst. Hiermee ga je akkoord om voor alle zorgen van een huisarts en verpleegkundige op consultatie te komen in wijkgezondheidscentrum Heist of een huisbezoek aan te vragen door één van onze zorgverleners. Je betaalt dan geen persoonlijke bijdrage voor deze zorgen.


Kan ik mij uitschrijven als ik dat wil?
Dat kan. Je bent volledig vrij om de inschrijving te beëindigen.

Als je verhuist of niet langer ingeschreven wil blijven in ons centrum, kan je je uitschrijven. Kom langs op het onthaal om je uitschrijving te ondertekenen of verstuur zelf een aangetekende brief.
Daarna kan je zoals voorheen elke huisarts of verpleegkundige raadplegen.


Wat als ik verhuis?
Verhuis je naar een ander adres binnen ons werkingsgebied? Geef dan je nieuwe adres door aan het onthaal.
Verhuis je naar een andere stad of gemeente? Geef dat door aan het onthaal, zodat zij je kunnen uitschrijven.


Andere vragen over inschrijven


Moet ik me voor de huisarts en verpleging samen inschrijven?
Inderdaad, het moet voor beiden samen.


Als ik me inschrijf, worden mijn kinderen dan mee ingeschreven?
Nee. Elk gezinslid moet apart ingeschreven worden. Voor minderjarigen jonger dan 14 jaar is de toestemming en een handtekening van de ouders (voogd) nodig.


Hoe worden kinderen van gescheiden ouders ingeschreven?
We kunnen kinderen van gescheiden ouders samen met jou inschrijven als ze ten laste van jou zijn.


Als ik ingeschreven ben in het wijkgezondheidscentrum, kan er dan nog een verpleger van een thuisverpleegdienst bij mij thuis komen?
Als je je inschrijft in het wijkgezondheidscentrum, dan kies je ervoor om enkel een beroep te doen op de verpleging van het wijkgezondheidscentrum. Als dat nodig is, komen onze verpleegkundigen je thuis verzorgen.


Kan ik gratis medicatie krijgen?
Dat kan niet. Je betaalt zelf je medicijnen. Voor medisch materiaal zoals bijvoorbeeld een zwangerschapstest vragen we een kleine bijdrage.


(Spring terug naar bovenaan de pagina.)


Praktische info


Wachtdienst voor huisartsen: 1733


Is wijkgezondheidscentrum Heist gesloten?
's  Avonds en in het weekend, wanneer het wijkgezondheidscentrum gesloten is, kan je voor dringende medische problemen terecht bij de huisartsenwachtpost.
Dit kan enkel op afspraak, dus bel steeds eerst naar de wachtpost op het nummer
1733 om een afspraak te maken.

Op weekavonden kan je tot 23u terecht in de huisartsenwachtpost van Heist-op-den-Berg: Mechelsesteenweg 70, Heist-op-den-Berg (aan Somedi).

Na 23 uur gaan de afspraken door in de huisartsenwachtpost van Lier: Transvaalstraat 42, Lier

In het weekend gaan de afspraken altijd door in de huisartsenwachtpost van Heist-op-den-Berg.

Klik hier voor de website van de huisartsenwachtpost regio Heist-op-den-Berg.


Betaling
Patiënten van het wijkgezondheidscentrum betalen bij de huisartsenwachtpost alleen het remgeld. De huisartsenwachtpost rekent het basisbedrag voor de consultatie rechtreeks door aan het wijkgezondheidscentrum.

Betaal je toch de volledige consultatie zelf? Breng dan je getuigschrift (het briefje voor het ziekenfonds) binnen bij het wijkgezondheidscentrum. Wij betalen je dan het basisbedrag terug volgens de tarieven van het ziekenfonds.


Dringende Verpleegkundige zorgen tijdens het weekend
Tijdens het weekend of op een feestdag kan je voor dringende verpleegkundige zorgen bellen naar 015 24 44 25.


Apotheker buiten de openingsuren
Heb je dringend medicatie nodig buiten de openingsuren van de apotheek? Dan vind je de apotheker van wacht door te bellen naar het nummer 0903 99 000.


Veelgestelde vragen:


Krijg ik altijd dezelfde huisarts?
In het wijkgezondheidscentrum werken verschillende huisartsen. Zij werken met één medisch dossier en zijn allen op de hoogte van je gezondheidstoestand. Als je een afspraak maakt, kies je zelf bij welke huisarts. Voor dringende consultaties de dag zelf kan je terecht bij de arts die op dat moment aanwezig is.


Kan ik voorschriften voor medicatie aanvragen?
Voorschriften voor medicatie schrijven we enkel voor als u op raadpleging komt.


(Spring terug naar bovenaan de pagina.)

Ons team


In wijkgezondheidscentrum Heist kan je niet alleen terecht als je ziek bent. We hebben ook een gezondheidswerking. Ons zorgteam begeleidt en adviseert je op het vlak van lichamelijke, geestelijke en maatschappelijke gezondheid. We maken deel uit van een netwerk van wijkgezondheidscentra in heel België die allemaal dezelfde visie op gezondheidszorg delen.


We willen jou helpen om je goed te voelen. Ons zorgteam bestaat uit huisartsen, verpleegkundigen, een psycholoog en een maatschappelijk werker. Een team van vrijwilligers verzorgt het onthaal.


Bij de verdere uitgroei van het centrum kan het zorgaanbod uitgebreid worden, rekening houdend met wat de patiënten nodig hebben.


Huisartsen
​​​​​​​Het eerste aanspreekpunt en de vertrouwenspersoon van onze patiënten. Onze huisartsen werken nauw samen met de andere zorgverleners. Als dat nodig is, verwijzen ze patiënten door naar andere (gespecialiseerde) hulpverleners.


Verpleegkundigen


​​​​​​​Een verpleegkundige werkt nauw samen met de huisarts en de rest van het zorgteam. Als dat nodig is, komen we ook aan huis, bijvoorbeeld voor hulp bij het wassen, medicatie klaarzetten, om insuline toe te dienen, of voor specifieke zorgen na een ontslag uit het ziekenhuis.


Belangrijk om weten
Je kan een afspraak maken bij onze verpleegkundigen voor volgende zaken:

  • bloedafname
  • wondnazicht
  • verwijderen van hechtingen
  • verwijderen van nietjes
  • vaccinatie
  • inspuiting
  • ECG
  • longfunctieproef
  • allergietest
  • behandeling van wratten, likdoorn,...


Bij onze verpleegkundigen kan je terecht na een doorverwijzing door onze huisartsen of een specialist.
Heb je na een ziekenhuisbezoek of -opname verpleegkundige zorgen nodig? Neem altijd eerst contact op met ons.


Om de continuïteit van de zorg te garanderen, werken we in het weekend samen met een andere verpleegdienst.

Psycholoog


Heb je het psychisch moeilijk en heb je hulp nodig om terug verder te kunnen?

Onze psycholoog kan je kortdurend begeleiden om je te helpen opnieuw sterker te staan en op een andere manier om te gaan met moeilijkheden. 

​​​​​​​

Goed om weten
​​​​​​​Je kan bij onze psycholoog terecht na een verwijzing door één van onze zorgverleners.

Psycholoog

Ine Pattyn

Maatschappelijk werker


Heb jij problemen op vlak van tewerkstelling, administratie, financiën, verblijfsstatuut, huisvestin
g en/of relaties? Onze maatschappelijk werker geeft jou een eerste of korte begeleiding totdat je de juiste hulp gevonden hebt.


In de Kempen zijn er veel diensten die meewerken aan een sociaal beleid. Onze maatschappelijk werker wijst jou de weg naar de juiste dienst die je verder kan helpen.

​​​​​​​

Goed om weten
​​​​​​​Je kan bij onze maatschappelijk werker terecht na een verwijzing door één van onze zorgverleners.


Maatschappelijk werker

Britt Laeremans

Onderhoudsmedewerker


Onze onderhoudsmedewerker zorgt ervoor dat we onze patiënten dagelijks kunnen ontvangen in een proper wijkgezondheidscentrum.

Onderhoudsmedewerker

Benny Van den Broeck

Zorgcoördinatie


​​​​​​​Onze zorgcoördinator bewaakt de kwaliteit van de zorg en coördineert de multidisciplinaire samenwerkingsverbanden met externe dienstverlenings organisaties.


 


 



Zorgcoördinator

Liesje Soontjens

Algemene coördinatie


Onze algemene coördinator zorgt ervoor dat de algemene werking van onze vzw vlot verloopt.












Algemene coördinator

Vicky Nuyts

Onthaalvrijwilligers


​​​​​​​De onthaalvrijwilligers zijn het eerste aanspreekpunt voor mensen die contact opnemen met ons centrum of het centrum bezoeken. Zij informeren je over onze werkwijze en schrijven nieuwe patiënten in. Ze plannen de afspraken in de agenda van de zorgverleners.

Onze werking


Ons wijkgezondheidscentrum werkt op basis van het ‘forfaitair betalingssysteem’. Het ziekenfonds betaalt maandelijks een vast bedrag per patiënt aan het wijkgezondheidscentrum. Zo hoef je als patiënt niet te betalen voor de consultaties en huisbezoeken.
Via dit financieringssysteem willen we onze schouders zetten onder een kwalitatieve en toegankelijke gezondheidszorg voor iedereen. Je vindt 
hier meer informatie over dat systeem en wat het inhoudt.
Blijf je met vragen zitten, neem dan even contact met ons op. We helpen je graag verder!


Projecten
Wijkgezondheidscentrum Heist wil mensen ondersteunen in de zorg voor hun eigen gezondheid. Dat doen we samen met andere organisaties en met lokale besturen.


Onze visie
Het zorgteam van wijkgezondheidscentrum Heist draagt zorg voor je lichamelijke, sociale en psychische gezondheid. Om optimaal zorg te kunnen dragen voor je gezondheid, werken de zorgverleners nauw met elkaar samen. 
Ontdek onze visie. 


Ons verhaal
Wijkgezondheidscentrum Heist is een deel van VZW Wijkgezondheidscentra Kempen. 
Lees hier ons verhaal. 


Wat is een wijkgezondheidscentrum?
Een wijkgezondheidscentrum is een multidisciplinaire groepspraktijk waar h
uisartsen, kinesitherapeuten, verpleegkundigen, maar ook andere zorgverleners zoals maatschappelijk werkers, diëtisten, psychologen, …. onder één dak werken.
Alle zorgverleners werken met elkaar samen om integrale zorg te verwezenlijken
. Hierbij is er aandacht voor lichamelijke, psychische en sociale gezondheidsaspecten.


Meer info kan je 
hier vinden en op de website van Vereniging van Wijkgezondheidscentra.


(Spring terug naar bovenaan de pagina.)

Share by: